• bortnyik_sandor-foto_zselatinos_ezust_wirth-karoly
  • bortnyik_sandor-unicum_plakatterv_1915-29_120
  • plakat_2.gallery
  • szen-retro-reklam-plakat-bortnyik-sandor-770×1024
  • ujsag-reklam-retro-plakat-bortnyik-sandor-662×1024
  • l-c942cywb3aiotl
  • modiano_60
  • 20101013_16_1_m

Eheti névnapos bejegyzésünkben sok képet hoztunk el Önöknek.

Köszöntjük Bortnyik Sándor grafikust, aki sokat tett a budapesti plakátkultúra fejlődéséért…

Az 1920-as és 30-as években Budapesten virágzott a kereskedelmi grafika. Ez az időszak egyértelműen a magyar plakát fénykora volt.  Egyrészről jó megélhetést biztosított a művészeknek, másrészről tökéletes terep volt arra, hogy kibontakoztassák tehetségüket a grafikusok. Ennek az időszaknak volt kiemelkedő művésze Bortnyik Sándor, aki Bécsből hazatérve képviselte az új modern művészetet, amely a Bauhaus hatását viselte magán. A művészettörténészek vezető szerepet tulajdonítanak neki a modern magyar reklámgrafika kialakításában, aminek köszönhetően a két világháború között a magyar plakátok a nemzetközi élvonalba kerültek.

A plakátok annak idején a fővárosban hirdetőoszlopokon kaptak helyet, amelyek elterjedése az első világháború után indult be igazán, amikor szinte minden átváltozott hirdetőoszloppá – a deszkakerítések, házfalak, tűzfalak, villamoskocsik oldalai…. Bortnyik híres reklámplakátjai tehát egy időben erősen meghatározták a pesti utcaképet, s minden bizonnyal formálták a közízlést.

Budapest Székesfőváros Hirdető Vállalatának alapelvei, amely jól tükrözi a Bortnyik féle irányelveket.

A jó plakát alapelvei: (1934):

1. Reklámodnál az első gondolat a plakát legyen. Jegyezd jól meg, hogy kisfelületű hirdetésed észrevétlen marad, körleveled papírkosárba kerülhet, jól megtervezett plakátod hatása alól azonban senki nem vonhatja ki magát.
2. Plakátod kevés, de élénk színnel készíttesd, mert nagy színfoltokkal érhetsz el döntő hatást.
3. Használd ki a plakátbetűk robbanó erejét, hogy hirdetésed olvasás nélkül is érthető legyen.
4. Egy plakátodon csak egy gyártmányt hirdess, és ne ígérj többet, mint amennyit árud nyújt.
5. Célod az legyen, hogy hirdetésed még a közömbös járókelőket is vásárlásra késztesse.
6. Hirdetésed szövege optimista legyen, mert a pesszimizmus talaján siker nem fakad.
7. A jó hirdetés és a jó ízlés ikertestvérek, éppen ezért ne legyen hirdetésed sem agresszív, sem nagyzoló.
8. Azt érzékeltesd plakátodon, amiben árud a többit felülmúlja.
9. Légy figyelemmel a feledés törvényére, és válaszd meg kellően hirdetésed idejét, erejét, és mértékét.
10. Hirdetésed mások jogos érdekét soha ne sértse.


Forrás: hg.hu

Szólj hozzá

Az email címed nem jelenik meg az oldalon. A *-al jelölt mezők kitöltése kötelező. *

Current day month ye@r *